Vybrať si z jednej možnosti
Erich
Fromm vo svojom texte o vlastníckom moduse, odstavec s podnázvom
prirodzenosť vlastnenia hovorí: Ve
starším období člověk o to, co vlastnil, pečoval, staral se o to
a užíval to až po samu mez funkčnosti. Nakupovat znamenalo koupit to, co
vydrží, a pro devatenácté století by mohlo platit heslo: „Staré je
krásné!“ Dnes je ťežiště ve spotřebování, nikoliv v uchování,
a nakupování se stává nakupováním pro „vyhazování“. Ať je předmětem nákupu
vůz, šaty, nástroj, po několikerém použití jich máme dost a chceme je
odložit do „starého železa“ a koupit si nejnovější model. Získání -
přechodné vlastnění a užívání – odhození (anebo lze li-to, výhodná výměna
za lepší model) – nové získání: to je začarovaný kruh nakupování pro spotřebu
a heslo dneška by skutečně mohlo být: „Nové je krásné!“
Tento
kúsok textu zachyteného autorom ma oslovilo viac ako čokoľvek čo som sa
v poslednom čase dočítal. Úryvok som si požičal z knihy – Mít nebo
být?, ktorá bola vydaná v roku 1976, čo robí tento článok 37 rokov
“starým“ textom. Je ohromujúce ako tieto kritické slová sedia na
charakteristiku dnešných čias. Je teda pravda že si dnes nevážime vecí
o nič viac ako to bolo takmer pred 40 rokmi, kedy bol v dizajne boom
materiálov na jedno použitie? Nemali by sme byť čo sa týka používania
materiálov a produkovania nových modelov obozretnejší? Alebo sa snažíme
vyzerať poučený minulosťou, skrývajúc sa za záruky a dvoj-ročné obdobie uplatniteľnosti
reklamácie?
V nasledujúcich
riadkoch sa budem snažiť opodstatniť nutnosť otázok ktoré som položil
a zároveň obhájiť relevantnosť témy a jej aktualitu.
Dennodenne
sa stretávame s nekonečnou ponukou nových produktov, o ktoré vlastne
vôbec nestojíme. Napríklad taký mobil. Pomocník v hektických časoch, kedy
musíme byť neustále “na dosah“. Z počiatku sa tento vynález javil ako
obrovská pomoc. Postupom si však uvedomujeme že nie je všetko také úžasné, ako
sa na prvý pohľad zdá. Mobily sú úžasné pasce, bez ktorých by sme si dnes asi
len ťažko vedeli predstaviť fungovanie. V deväťdesiatych rokoch vyzerali všetky uniformne, oblečené do
čiernej s podsvieteným displejom o veľkosti zápalkovej škatuľky. Funkcia
je jasná, spojiť sa s človekom vo veci súkromnej či za profesionálnejším
účelom. Postupne sa však nenápadne začala ponuka nástrojov a funkcií
členiť až nám vznikol tento neuveriteľne komplikovaný a zradný tvor
podobný zvieratkám slávnych osobností. Podobne ako Tinckerbell (čivava Paris
Hilton) si pýta našu pozornosť neustálym klepaním sa o život. Musíme doň
vrážať peniaze, meníme mu vizáž podľa nálady, kupujeme drahé doplnky aby sme
ukázali že sa oň vieme postarať. Keď však príde na lámanie chleba zistíme, že
po celonočnom nabíjaní vydrží sotva tri hodiny. A že nám lezie na nervy tá
prasklina v tvare pavučiny tiahnuca sa cez celý displej. V momente
keď uvažujeme nad kúpou nového mobilu zasiahne nás pravda ako blesk
z jasného neba. Môj nový mobil je vlastne úplne rovnaký ako ten starý
akurát má väčšiu obrazovku. A tak je to takmer so všetkými ostatnými produktmi
vyrobenými po roku 199X.
Obrovské
firmy pri prezentácií svojich najnovších výrobkov dávajú do popredia hlavne
vzhľad. Napríklad rozdiel medzi Iphone 4 a Iphone 5 je prakticky iba
v rozmeroch. Každý racionálne uvažujúci človek sa musí zamyslieť
a prísť k záveru že takýto rozdiel jednoducho nestačí. Nie je možné
aby pár milimetrov dokázalo predať produkt ako novú, lepšiu verziu tej starej.
Počas prvých troch dní po zahájení predaja sa iba v U.S. predalo zhruba
päť miliónov kusov. K číslu ktoré reprezentuje počet predaných kusov Iphone
5 do dnešného dňa som sa nedostal, myslím že moja psychika na toto číslo zatiaľ
nie je pripravená. Takže ak dokáže drobný rozdiel vo veľkosti predať enormné
číslo mobilných zariadení, čo dokážu ďalšie modifikácie, ako farba, materiál...
a stále sa bavíme len o mobiloch. Nie je to úžasné plytvanie?
Neodpierateľným faktom je vývoj na poly techniky. To, že tieto kozmetické zmeny
majú slúžiť iba k predaju je pre každého triviálna pravda. Prečo sú teda ľudia
ochotný nechať sa oklamať a okradnúť týmito obrovskými výrobňami na
troj-hodinové tamagotchi? Každý taktiež vie, že životnosť dnešných dotykových
mobilov je prinajlepšom dva-tri roky. A každý taktiež vie, že táto
skutočnosť nie je ani tak technický nedostatok toho-ktorého prístroja, ako
zámer jednotlivých firiem ktoré sú za vyvíjanie mobilov zopdpovedné.
Je to,
ako to opisuje Fromm iba hra? „...v níž se někdy dokonce primárním stává
obchod, a dobrý obchod vyvolává právě takovou, ne-li větší radost než
koneční cíl: zbrusu nový model.“
Prezieravým
ťahom zo strany ako majiteľov firiem na vývin nových modelov, tak dizajnérov,
by bolo ak by počítali práve s takýmto spôsobom uvažovania nakupujúcich
más. Na čo budem vyvíjať prístroj ktorý bude kvalitný a vydrží desaťročia,
ak sa jeho vlastníkovi po krátkej dobe sprotiví? Nie je to teda iba
o klamstve a zavádzaní zo strany predajcu. Tí iba kalkulujú
s očakávaniami nakupujúcich. A ak im pod názvom “nová séria“ ponúknu
starý mobil s väčším obrazom a ľudia sú ochotný stáť pred obchodom hodiny, nedbať na ostatných
ktorých pri tomto zbesilom hone po technike ušlapú, iné si ani nezaslúžia.
Iný
pohľad na vec nám predostiera Slavoj Žižek: „ V rovině spotřeby se tento
nový duch manifestuje jako takzvaný „kulturní kapitalismus“: nenakupujeme
rozličné produkty kvůli jejich užitečnosti ani jako symboli našeho
společenského postavení; kupujeme je kvůli pocitům, které v nás navozují,
konzumujeme je, abychom do našich životů vnesli potěšení a smysl.“ To
znamená že nie je dôležitý iba zážitok, chvíľa radosti z dobre
investovaných peňazí a výhodného obchodu. Ale pocity, ktoré prežívam pri
každej interakcií so zakúpeným produktom. Nie je trochu malicherné čakať od
mŕtveho stroja na batériu pocity šťastia, lásky? Mobil by mal byť
sprostredkovateľom podobných pocitov, nie ich vyvolávateľ.( Sú však aj taký
ktorý dávajú svojim elektronickým hračkám mená..) Žižek ako príklad udáva
obchod s biopotravinami, kde tento citát dáva možno väčší zmysel: „Není to
také důvod, proč si kupujeme organické potraviny? „Kdo doopravdi věří, že jsou
napůl shnilá a předražená “organická“ jablka skutečně zdravější než jejich
anoranické protějšky? Když je kupujeme a konzumujeme, je to podle všeho
proto, že tím děláme něco smysluplného, že tím dáváme najevo naši ohleduplnost
a globální zodpovědnost, protože se účastníme kolektivního projektu...“
Ovocie
a zelenina sa nedá obviniť z toho, že nám prináša príliš veľa
možností na výber. To by sme mohli rovno obviniť prírodu z prehnanej
rozmanitosti. Problém je ako vždy v ľudoch, v ich očakávaniach. Určite
poznáte relácie ako V kuchyni s Jamiem Olivierom alebo Kuchař na
grilu.. všetci sme unesený z koľkých ingrediencií sa pripravuje kde-aká
špecialita, aké vzdialenosti musí prekonať jedna korenina aby sa stretla
v hrnci s inou a vytvorila dokonalú chuť, ktorú sa nám snažia
moderátori pretlačiť do obývačiek. Pravdou je že nikto takto nevarí. Pretože na
to nikto nemá čas, ľudia majú životy a ak sa nám na chvíľu objaví kúsok
voľného času tak robíme niečo zmysluplné (alebo sa tak tvárime). Rozhodne
nebudem tráviť Vianoce vyrábaním domácej smotany, zhrbený nad hrncom zrejúceho
mlieka keď si môžem jednu kúpiť v obchode na rohu. (Možno to niekto robí,
ale maximálne ako krátkodobý experiment ktorý sa väčšinou končí salmonelózou.)
Áno, ľudia majú tendencie skúšať nové exotické veci, páčia sa nám lesklé
exotické farby a tvary, ale nie ak je v tom zahrnutá práca. Zmyslom
inovátorov a dizajnérov súčasnosti je teda prostredníctvom zjavu prístroja
prilákať potencionálneho zákazníka, ukázať mu aký je tento produkt nový,
nevyskúšaný, vzbudiť v ňom zvedavosť a túžbu po zážitku. A popri
tom pripomenúť že stačí iba zaplatiť a zázrak modernej technológie môže
byť váš. Úplne bez práce. To, že sa po pár mesiacoch vykľuje z hurmikaki
dotlčená rajčina je zrejme bonus.
Tu sa
dostávam k podstate môjho pozorovania, ktorým je, že sme si príliš zvykli
na poruchy a zlyhania v každodennom živote, a že si uvedomujeme
že v skutočnosti nemáme na výber. Buď si vyberiem ten strieborný
s perfektným rozlíšením alebo ten čierny so skvelým balíkom akcií.
V konečnom dôsledku je to jedno. Oba skončia zošrotované, v lepšom
prípade zrecyklované slúžiace ako prepravky na fľaše alebo ako vypchávky do
kresiel. Plasty sa vo všeobecnosti veľmi zle recyklujú, napríklad taký
polyethylen by mal byť 100% recyklovateľný, tu je však treba byť opatrný,
pretože je otázne či je likvidácia tohto plastu skutočne taká bezproblémová.
Inými slovami, to že je materiál 100% recyklovateľný ešte neznamená že sa na
100% zrecykluje. Preto je tiež na miesto otázka či by sa dizajnéry nemali
zaoberať skôr vyvíjaním nových materiálov, ktoré by mali funkčné využitie
v masovej výrobe ako neustálym nezmyselným obmieňaním tvarov.
Naviac,
mobily ako fotoaparáty, diáre, prenosné hracie konzoly sú stále tými
prístrojmi, ktorými by mal byť človek spojený so svetom. Takže je to nutnosť.
Vybavujeme cez ne všetko od práce po jedlo. Čo ak sa náhodou niečo stane,
a jediným spojením s civilizáciou sa stane táto malá zázračná
krabička? Ak disponujete nejakým novším modelom do hôr sa s ním vo
všeobecnosti vyrážať neodporúča. Mapa vám vydrží také 3 hodiny a stavím sa
o svoj mobil že akurát na tom mieste, kde sa rozhodnete podniknúť svoje
súkromné dobrodružstvo nebude žiadna sieť.
Zhrnuté:
Ak je Frommov text pravdivý, a platí že pre 19. storočie je
charakteristickým: „Staré je krásné!“, pre 70.-80. Roky: „Nové je krásné!“ tak
heslo dneška by znelo: „Nové postačí!“
Dobrá úvaha.
OdpovedaťOdstrániť