MANIPULÁCIA V DIZAJNE
V nasledujúcich
riadkoch sa budem zaoberať myšlienkou, na ktorú som narazil v texte DESIGN
AND DEMOCRACY od Gui Bonsiepe. Zaujala ma najmä časť, v ktorej popisuje
manipulatívny charakter istých produktov :
„The issue of manipulation has a long
tradition in design discourse, especially in advertising. I remember
a popular book that, at the time, provoked a wide resonance, THE
HIDDEN PERSUADERS by Vance Packard (1957). But one should be on guard against
a critique with declamatory character that merely denounces. More
differentiation is requiered. Manipulation and design care one point of
contact: appearance. We design, among others and certainly not only,
appearances. For this reason, I once characterized the designer as a strategist
of appearances, phenomena that we perceive through our senses – above all
visual senses, but also tactile and auditory senses. Appearances lead us to the
issue of aestethics- an ambivalent concept. On the one side, aesthetics
represent the domain of freedom, of play – and some authors claim that we are
only free when we play. On the other side, aesthetics opens the Access to
manipulation, that is the increase of outer, directed behavior. When designing
products and semiotics artifacts, we want to seduce, that is poster,
a positive – or according to context, negative – predisposition towards
a product and sign combination. Depending on intentions, design leans more
to one pole or the other, more to autonomy or more to heteronomy “.
Ako teda nájsť hranice, kedy je tvar
a atraktivita dizajnu oprávnená a kde naopak nie je? Je dizajn
niektorých výrobkov iba prostriedkom na predaj a kamuflážou nevydareného
produktu?
Moja stará mama milovala nakupovanie. Či to
bolo u nás v dedine u mäsiara, vo veľkoobchode Tuzex v Bratislave,
alebo na poľských trhoch. Aj keď bola staršia a trápili ju kolená, stačilo
aby v rozhlase vyhlásili zájazd na trhy do Českého Tešína a babička bola
akoby zázrakom fit. Milovala nákupy a rada sa pýšila úlovkami, ktoré sa
jej pošťastili. Toto pýšenie však nabralo zvláštnu podobu. Kuchyňa bola vždy
vyumývaná a stôl, linka a každý priestor kde by mal človek
pripravovať alebo konzumovať jedlo bol prázdny. Žiadny robot na cesto, žiadny
mixér, nič. Všetky tieto veci skladovala v špajze, kde mali svoje zaslúžené
miesto, skryté pred zrakom zvedavých susedov. Aby však všetci vedeli, že nie sme
žiadni žobráci a nejakými kuchynskými spotrebičmi predsa len disponujeme,
vystavovala babička prázdne krabice do predsiene a na police, ktoré
lemovali celú kuchyňu. Západniarske produkty slúžili ako dekorácia. Možno až
ako obrazy. Moderne pôsobiace grafiky a obalový dizajn obohacoval inak
strohé zariadenie domácnosti.
Zvláštne je, že podobné aranžmá babka
neaplikovala keď sme boli starší. Akoby už fény a vysávače nemali hodnotu
tých, ktoré kúpila ako exkluzívny tovar za bony. Technika sa postupne vyvíjala
a babička si kúpila nový vysávač. Tento už za slovenské koruny. Vystavený
však nechala ten z Tuzexu. Akoby chcela ukázať, že vtedajšia technika bola
niečo lepšie, niečo čo vydržalo. Možno to bolo vplyvom nostalgie a možno
to bol samotný obal, ktorý ju donútil aby ho nechala na svojom zaslúženom
mieste.
Čo je teda týmto faktorom, ktorý ju prinútil
vystaviť obyčajnú krabicu? A čo je za tým, že si vyberáme produkty, ktoré
si vyberáme? Prvých pár týždňov ich ukazujeme a po čase sa za ne akoby
hanbíme a skrývame ich pred zrakom cudzích i známych. Nie je to
náhodou ten moment, keď zistíme, že sme sa nechali oklamať ligotavým obalom?
Ako príklad uvediem nové tenisky. Keď si ich kupujeme v obchode
a vidíme ich vystavené na polici z číreho skla, máme pocit akoby sme
si nekupovali tenisky. Ale že si tenisky kupujú nás. Vybrali si nás,
a milosrdný osud zabezpečil, že sme sa stretli. Najlepšie zarábajúci
futbalisti i hviezdy figurujúce na špici rebríčkov hitparád si bez nich
nedokážu predstaviť ani sekundu. Tak to je aspoň napísané na každej druhej
strane magazínov pre mládež. Podrážka má štruktúru závodnej pneumatiky,
materiál, z ktorého sú vyrobené imituje srsť jaguára a šnúrky sú
neónovo biele. Skúsime si ich a padnú ako uliate. Vôbec netlačia, krásne
voňajú a človek sa v nich cíti aspoň o 3 centimetre vyšší. Prvý
krát v nich vyjdeme von a všetci si ich všimnú, všetci ich chvália.
Postupným nosením sa však čoraz viac podobajú tým starým. Vesmírna podrážka sa
zbrúsila za 2 týždne, jaguária srsť obsahuje fľaky, ktoré nevyčistí žiaden
saponát na svete a šnúrky okolo bielej ani neprešli. Materiál, od ktorého
sme si sľubovali, že podobné záležitosti už nebudeme musieť riešiť nás zradil.
Nadávame a sami pre seba si opakujeme, že do podobnej pasce nás už nikto
a nič nedostane. A potom prídu nové tenisky, za ktorých názvom bude
2.0 a mi si ideme nohy dolámať aby sme si ich mohli vyskúšať.
To, že topánky sú predmetom, ktorý sa časom
opotrebuje, je každému jasné a bolo by hlúpe veriť tomu, že pri tých
nových tomu bude inak. Podvod a manipulácia zo strany predajcu je však
v tom, že nás presviedča o opaku. TOTO SÚ TIE TOPÁNKY, KTORÉ VÁS PREŽIJÚ! Samozrejme
nám túto vetu nik nepovie, no cítiť ju z kampane, obalu i samotného
produktu, ktorý si kupujeme. Nakoniec sme možno radi, že sa nám topánky
zničili. Je to aspoň zámienka pre to aby sme si mohli kúpiť nové.
Čo by sa stalo, ak by sa kvalita obuvi, ale
aj produktov všeobecne dala posúdiť podľa toho ako vyzerajú? Ako je možné, že
tenisky so štyrmi prúžkami nám vydržia päť rokov, zatiaľ čo nové,v značkovom
obchode kúpené a niekoľko-násobne drahšie jednu sezónu? Možno by sa
oplatilo vyskúšať si známi experiment, kde by mali všetky “knihy“ rovnaký obal.
Ale to by si ich asi ľudia toľko nekupovali a začali by sa o ne
starať. Pretože vo svete kde existuje iba jeden druh topánok je nezmyslom
dookola kupovať ten istý model.
Ovocie a zelenina, alebo takmer všetko
organické sa správa presne opačne. Jablko nás láka svojou vôňou a farbou,
padne presne do ruky a keď ho odtrhnem, viem už podľa týchto činiteľov
povedať, že je jedlé aj keď som nikdy pred tým jablko nevidel. Muchotrávka je
krikľavo červená s bielymi bodkami, na povrchu slizká s planým
pachom. Všetko, čo sa nám táto huba snaží naznačiť je: nejedzte ma ak sa chcete
dožiť rána.
Dizajn by mal byť podľa môjho názoru podobne
otvorený. Priznať si svoje nedostatky i poukázať na benefity. Mal by byť
hlavne pravdivý a nemal by sa tváriť na niečo čím nie je. Predstavme si
reklamu, v ktorej nás miesto superlatívov bombardujú pravdivými
informáciami o materiály, pôvode a spôsobe spracovania. Je to možno
utopická vízia, ale tak by to malo byť. Takto by sa mohol stať dizajn
pravdivým.
Niekto si na poličku dá kríž alebo sošku
sedembolestnej panny Márie a modlí sa k nej, aby mu splnila všetky
tie sľuby, ktoré sa mu dostali v kostole. Moja babka, silná uctievačka
konzumnej kultúry sa rozhodla vystaviť si krabice z Tuzexu. Z tohto
gesta sa /aj keď iba podvedome/ stáva túžba po splnení sľubov, ktoré sú na
obale.
filip horník
13.5.2012 Smolenice
zdroje:
DESIGN STUDIES A READER / Hazel Clark, David Brody, internet
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára